مزایا و معایب قابلمه سرامیکی چیست؟

قابلمه سرامیکی

مزایا و معایب قابلمه سرامیکی چیست؟ سرامیکی پوششی است که زمان زیادی نیست به بازار عرضه شده. زمانی که تفلون وارد بازار شد و به علت نچسبی و مقاومتش در برابر حرارت و در برابر مواد شیمیایی طرفداران زیادی را جذب خود کرد همچنان رونق از آنِ تفلون بود که صحبت های ضد و نقیضی راجع به سلامتی و مضرات آن به گوش رسید. آن زمان بهترین فرصت بود تا پوششی جدید در بازار ظروف پخت و پز مطرح شود. در این بین ظروفی تحت عنوان چدن راهی بازار شدند و خیل عظیمی که می خواستند در ظروفی به جز تفلون آشپزی کنند برای خرید به آن ها هجوم آوردند.

تفاوت میان چدن و سرامیک چیست؟

اما اینکه چدن چیست سئوالی است که خیلی ها گمان می کنند به خوبی جوابش را می دانند. گمان ها بر این است که چدن جنس و پوششی جدیدتر از تفلون است احتمالا از تفلون هم بهتر است. قبل از پاسخ دادن به این سئوال بهتراست گریزی گذرا به دو مقوله داشته باشیم: جنس بدنه ی قابلمه و تابه ها و پوشش آن ها.
به جز استیل، مس و سنگ که جنس هایی مشخص برای ظروف پخت و پز مخصوصا قابلمه و تابه هستند، دو نوع دیگر از جنس ها هستند که امروزه بدنه ی بسیاری از ظروف را تشکیل داده اند. آلومینیوم آلیاژی و آلومینیوم خالص. آلومینیوم آلیاژی همان جنس از ظرف است که در بازار با نام چدن معروف شد. اما موضوع اینجاست که چدنِ معروف تنها به جنس بدنه ی قابلمه و تابه اطلاق می شود. موضوع دوم پوششی است که داخل قابلمه و روی همین جنس بدنه قرار می گیرد. ممکن است پوشش تفلون، سرامیکی و یا گرانیتی باشد.

زمانی که خیلی ها خواستند از تفلون فاصله بگیرند همه به هم توصیه می کردند که چدن بخریم، اما کسی توجهی نداشت که چدن با چه پوششی بخریم؟ تفلون یا سرامیکی؟ (البته هنوز گرانیت وارد بازار نشده بود) پوشش جدیدی وارد بازار شد تحت عنوان سرامیک که قرار بود جایگزین تفلون شود. این پوشش از مواد معدنیِ غیر نفتی تشکیل شده است. آلومینیوم آلیاژی و آلومینیوم خالص با پوشش های سرامیکی و تفلون در بازار وجود داشتند. اما اینکه این دو پوشش چه تفاوتی با هم دارند موضوعی است که خریدار را هنگام انتخاب دچار تردید می کند.

و اما پوشش سرامیکی: سرامیک پوششی است که همچون تفلون روی جنس بدنه ای از آلومینیوم آلیاژی یا آلومینیوم خالص قرار می گیرد. یکی از عمده ترین تفاوت های سرامیک با تفلون، مقاومت سرامیک نسبت به سایش است. چون در برابر سایش دیرتر آسیب می بیند بنابراین احتیاط کمتری را هنگام شستشو و استفاده می طلبد، در نتیجه آسیب کمتر موجب حفظ بهداشت بیشتر پوشش خواهد شد. اما این نکته در مورد سرامیک قابل توجه است که پس از مدتی استفاده از این پوشش، نچسبی آن کم شده و از بین می رود. حال اینکه الویت شما میان نچسبی، مقاومت به سایش و مقاومت به حرارت کدام است می تواند تردید شما را کمتر کند تا قابلمه ای که می خرید پوشش تفلون داشه باشد یا سرامیک؟!

3 thoughts on “مزایا و معایب قابلمه سرامیکی چیست؟

  1. نگین میگوید:

    من یک سرویس قابلمه ترکیه‌ای خریدم با برند آکر با کف سرامیک خیلی ازش راضی‌ام و توصیه می‌کنم این برند رو بخرید

    • ناصر حسن زاده میگوید:

      بله قابلمه‌های آکر کیفیت خوبی داره ولی محصولاتش خیلی کمه داخل بازار

  2. قابلمه سرامیکی میگوید:

    سلام من قابلمه سنسی سرامیکی مدل آرسو خریدیم نظر شما چی هست در این مورد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *