ماجراهای من و خرید جهیزیه ام! (قسمت دوم)

راهنمای خرید جهیزیه

جانم برایتان بگوید که خرید برای جهزیه از بزرگترین لذت های دنیا است. به شرط اینکه پول خوبی هم توی جیبمان باشد که اگر نباشد داستان عوض می شود و برای خرید باید شش دانگ حواسمان را جمع کنیم که کم و کسر نیاوریم.

حالا من برای خرید جهیزیه در قسمت اول سعی کردم بخشی از تجربیاتم را در اختیار شما بگذارم اما حقیقت این است که باید دلتان برای پولی که خودتان به زحمت دراورده اید یا پدر و مادرتان می دهد بسوزد.

همان طور که در قسمت اول گفتیم برای خرید جهیزیه باید کفش های آهنی به پا کنید، سخت نگیرید و برای بودجه ای که در اختیار دارید به خوبی برنامه ریزی کنیم.

هدف از تهیه و خرید جهیزیه چشم و همچشمی نیست که اگر این باشد باید بیش از نیازتان هزینه کنید و وسایلی بخرید که نیازتان نیست.

من هم مثل خیلی از عروس های دیگر، روزهایی که به دنبال خرید اقلام جهیزیه و وسایل خانه بودم خیلی وسوسه می شدم که هرچیزی در چشمم برق می زد، را بخرم و به خانه ببرم اما بارها پا روی دلم گذاشتم. به همین خاطر با خودم عهد کردم که ساده بگیرم.

در ادامه مبحث قبلی باید بگویم که من و همسرجان پس از خریدن وسایل برقی موردنیاز، سرویس قابلمه و سرویس چینی ام به سراغ اجاره خانه رفتیم. خانه ای که اجاره کردیم متراژ کوچکی دارد و من بر اساس خانه مان مابقی اجناسم را خریداری کردم.

هدف بعدی ما خرید وسایل برقی بزرگ خانه آشپزخانه بود. مثل تلویزیون ویخچال و…

نکته مهم قبل از خرید وسایل بزرگ آشپزخانه مثل یخچال،لباسشویی، ظرفشویی و… این است که حتما یک متر دستتان بگیرید و محلی که برای جانمایی این اقلام در آشپزخانه تعبیه شده را اندازه بگیرید. مطمئن شوید که اندازه ها درست است. اشتباهی که ما کردیم این بود که پس از خرید یخچال متوجه شدیم سرجایش نمی رود و محل یخچال چند سانتی متر کوچکتر از عرض یخچالی بود که ما خریداری کرده بودیم. نگویم برایتان که چقدر به دردسر افتادیم تا بالاخره با راضی کردن صاحب خانه و برداشتن بخشی از کابینت ها، بالاخره یخچال را به هر زحمتی که بود در آشپزخانه جا دادیم.

به همین دلیل از اندازه ها مطمئن شوید و بعد برای خرید اقلام بزرگ آشپزخانه به نمایندگی بروید.

از نمایندگی خرید کنیم

می خواهید یخچال یا لباس شویی یا سولادام و… بخرید. در نمایندگی ها این اجناس با ضمانت و قیمت بالاتری عرضه می شود اما شاید در بازار این اقلام را با قیمت زیر قیمت نمایندگی هم پیدا کنیم.

همسرم می خواست لوازم بزرگ آشپزخانه و همچنین تلویزیون را از بازار بخرد تا با این کار صرف جویی کند اما من مانع از اینکار شدم. نظرم این بود که اگر یکی از اقلام با مشکل مواجه شود، دیگر فروشنده ، برای تعویض یا پس گرفتن آن کالای خراب زیر بار نمی رود اما نمایندگی این مشکلات را پوشش می دهد. همین هم شد. پس از خرید وسایل آشپزخانه ام متوجه شدم که المنت سولاردامم مشکل دارد. به همین دلیل با نمایندگی تماس گرفتم و سولادامم پس از چند روز پیگیری تعویض شد. پس خرید از نمایندگی شرط عقل است.

بعد از خرید وسایل بزرگ آشپزخانه به سراغ وسایل دیگر رفتم.

تا یادم نرفته این را بگویم تا وقتی هنوز وسایل آشپزخانه تان را تکمیل نکرده اید سراغ خرید دکوری و وسایل غیرضروری نروید. خرید برای آشپزخانه همیشه وقت و پول بیشتری نیاز دارد و دیرتر از بخش های دیگر خانه پر می شود. من بیشتر خریدهای آشپزخانه ام را از بازارشوش انجام دادم . اما نه از هر مغازه ای. مثلا انواع لوازم بلورم را از خیابان عمده فروش های بازارشوش که به خیابان شهرداری معروف است خریداری کردم. شاید خیلی ها از فروشندگانی که در خیابان اصلی بازارشوش که به خیابان صابونیان معروف است، خریدهایشان را انجام می دهند. اما درست در پشت این خیابان، خیابان شهرداری واقع شده که بیشتر عمده فروش ها هستند اما بعضی از مغازه های آن تک فروشی هم دارند و اجناس را با قیمتی پایین تر از خیابان اصلی می فروشند.

البته همه چیز بستگی به خودتان دارد که از کجا خرید می کنید اما یادتان نرود که هر هزارتومان تخفیف در خرید جهیزیه مثل برگ برنده برای شما می ماند و هر چقدر بیشتر تخفیف بگیرید، می توانید پول بیشتری برای خرید وسایل دیگر پس انداز کنید.

من در خرید جزئیات حساسیت به خرج نمی دادم و از اولین مغازه بلورفروشی کلی جنس خریدم. از کره خوری بلور گرفته تا سرویس چای خوری بلور. زیاد به دنبال وسایل رنگی و گلدار و… نبودم. هدفم این بود وسایل ساده بخرم که به این زودی ها از مد نیفتد. به همین دلیل سرویس پارچ و لیوان آبخوری، کره خوری، سرویس چای خوری،پیش دستی های دم دستی ام را از بهترین برند بلور خریدم اما برای سرویس مهمان چند تکه کریستال خریداری کردم. اما درباره سرویس کریستال باید بگویم که خیلی دقت کنید. بعضی از سرویس های کریستال، نمونه بلور هم دارد و اگر حرفه ای نباشید نمی توانید فرق آن را به این راحتی متوجه شوید. به همین دلیل من و همسرم در خرید سرویس کریستال از چند نفر مشاوره گرفتیم و در نهایت سرویس کریستالی خریداری کردم که جنس مرغوب و قیمت مناسبی داشت.

خرده ریز های آشپزخانه ام را هم از برندهای ایرانی و چینی خریداری کردم. مثلا پوست کن، گوشت کوب، سرویس چاقو، ظروف حبوبات و…. زیاد سخت نگیرید. این وسایل مورد استفاده خودتان است و اگر بر فرض مثال پوست کن آلمانی بخرید یا ایرانی جز خودتان برای فرد دیگری اهمیت ندارد و همیشه در کشوی آشپزخانه شما جا خوش می کند.

برای خرید اقلام خرده ریز آشپزخانه طبقات منفی یک و دو پاساژهای بازار شوش نیز جای خوبی برای گرفتن تخفیف است. معمولا طبقات همکف و مغازه های نبش خیابان اصلی قیمت های بالاتری به نسبت مغازه هایی که در طبقات منفی یا طبقات بالایی پاساژها هستند عرضه می کنند.

لطفا و خواهشا در خرید وسایل آشپزخانه خساست به خرج دهید. حتما بعضی عروس خانم ها را دیده اید که سه دست قابلمه می خرند، 5 مدل شیرجو و… اما پس از ازدواج و با شروع زندگی مشترکتان متوجه می شوید خیلی از این وسایل باید برود توی انباری تا فضای کار کردن شما در اشپزخانه کمی باز شود.

وقتی در خرید وسایل خرده ریز خانه و آشپزخانه یا غیرضروری مثل قهوه ساز و بستنی ساز و… صرفه جویی کنید می توانید در عوض با خرید اقلام خاص دکوری به خانه تان زینت بدهید.

حتی شما لوازم دکوری خود را نیز از بازارشوش می توانید تهیه کنید. شاید تا دیروز بازارشوش محلی خرید وسایل آشپزخانه برای جهیزیه عروس خانم ها بود اما امروز از شیر مرغ تا جان ادمیزاد در بازار عرضه می شود. از روتختی و وسایل مربوط به سرویس بهداشتی گرفته تا حوله عروس و داماد و میز اتو…..

دقت کنید که با چندبار رفتن به بازارشوش و صرفه جویی در خرید اجناس می توانید بخش بزرگی از اقلام جهیزیه تان را خریداری کنید. به شرط اینکه سخت نگیرید.

از اتاق خواب تا مبلمان

من برای اتاق خواب خانه سرویس ارزان قیمت و ساده ای را خریداری کردم. به هر حال باید با خودتان کنار بیایید که اتاق خواب های امروزی خیلی بزرگ نیستند و هرچقدر تختان ساده و جمع و جور باشد در اسباب کشی حمل و نقل آن راحت تر است.

بعد از خرید سرویس خواب رفتم سراغ خرید مبلمان. راستش را بخواهید من بیشترین بودجه ام را برای خرید مبلمان کنار گذاشتم. چون معتقد بودم مبلمان خانه را زیبا تر می کند. به همین دلیل طرح مدلی که پسندیده بودم را به یکی از آشناهایمان دادیم و او برای ما آن مبل را با تغییرات مختصری طراحی و ساخت و تحویلمان داد اما با تاخیر. حواستان باشد برای خرید مبلمان تا سرویستان را تمام و کمال و بدون ایراد تحویل نگرفته اید همه پول ان سازنده یا کارگاه را واریز نکنید.

نه تنها در خرید مبل بلکه در سفارش اجناسی که برای طراحی و ساخت آن زمان نیاز است همه پول را پرداخت نکنید و مقداری را نگهدارید تا پس از دریافت اجناستان و اطمینان از سلامت آن مابقی پول را واریز کنید.

وقتی مبل هایمان واردخانه شد، تازه خانه مان کمی جان گرفت و به خانه تبدیل شد. به همین دلیل بعد از خرید مبلمان رفتم سراغ فرش.

من فرش هایم را کوچک انتخاب کردم. فرش های خانه ام چهارمتری است و به این دلیل چهارمتری خریداری کردم که در حمل و نقل آن راحت باشم. ضمن آنکه برای پر کردن اتاق های خانه همه جا را فرش نکردم. در بعضی از قسمت های خانه به جای فرش از قالیچه های کوچک استفاده کردم و روی هم رفته همه چیز خوب از آب درآمد و بعد از پهن کردن فرش هایم خیالم راحت شد که فرش بزرگ خریداری نکردم. پر کردن خانه با فرش کمی سنتی شده و فرش های کوچک حال و هوای بهتری را به خانه می دهد و وقتی در خانه مبل دارید بهتر است ان را با فرش های بزرگ پر نکنید. البته همه چیز بستگی به سلیقه شما دارد و متراژ خانه ای که برای زندگی اجاره یا خریداری کرده اید.

اگر خانه کوچکی دارید حتما از رنگ های روشن استفاده کنید. رنگ روشن خانه را بزرگ نشان می دهد. پرده های روشن نصب کنید و واهمه نداشته باشید.

رنگ های روشن آرامش زیادی دارد و به زندگی تان روح می دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *