فرق بلور و کریستال چیست؟

کریستال یا بلور

فرق بین کریستال و بلور (شیشه)

مهم ترین ماده ای که کریستال را از شیشه متمایز می کند، سرب است. سرب یکی از مواد تشکیل دهنده کریستال به حساب می آید. معمولا بالاترین حد سرب در کریستال 24 درصد است که اگر جنس کریستال این مقدار سرب را دارا باشد کیفیت عالی و پایین تر از این مقدار نشان دهنده کیفیت پایین کریستال است اما 99 درصد مواد اولیه تشکیل دهنده بلور، شیشه است.   چند راه تشخیص بلور از کریستال: 
  1. کریستال نسبت به بلور کمی سنگینتر است اما باید به حجم ظروف، ضخامت و توپر بودن آن دقت کنید.
  2. روی ظروف کریستالی ضربه بزنید،ظروف کریستال به دلیل داشتن سرب، صدایی پیوسته و زنگوله مانند دارد.
  3. شفافیت ظروف بلور باکیفیت در ظاهر با کریستال در یک سطح و کیفیت است اما اگر ظروف شیشه ای حتی باکیفیت را با دقت و چشمانی تیزبین مشاهده کنید موج و ناهمواری را داخل آن خواهید دید.اما در مورد موج و حباب روی ظروف کریستال توجیهی وجود ندارد. در بعضی از کریستال های تراش خورده ممکن است به دلیل شکست نور، عیب های احتمالی آن به چشم نیاید. در این مواقع شما باید با دقت کریستال را بررسی و با دیدن هر لکه، حباب یا موجی به اصل بودن کریستال شک کنید.
  4. کریستال و شیشه از یکدیگر بسیار متفاوت هستند اما در بازار نمونه هایی را می بینید که هم از کریستال آن وجود دارد هم شیشه. در این حالت یکی از بهترین راه های تشخیص کریستال از بلور قرار دادن آنها کنار هم است. کریستال حتی در کیفیت پایین آن(با سرب کمتر) شفاف، براق و درخشنده است اما شیشه در بهترین کیفیت در مقابل کریستال کدر و بی کیفیت است.
  5. اجناس کریستال چه نازک و چه ضخیم چیزی از کیفیت و شفافیت آن کم نمی شود اما محصولات شیشه هرچقدر هم با کیفیت باشند، در حالت ضخیم و توپر رنگ آنها شیشه ای و شفاف نیست. اگر با دقت آن را زیر نظر بگیرید رنگی متمایل به سبز کمرنگ یا آبی را در شیشه خواهید یافت.

کریستال بخریم؟

اکسید سرب از 1400 سال قبل از میلاد مورد استفاده قرار می گرفت و قدیمی ترین قطعه شیشه‌ای آبی کشف شده در نیپور سومر پیدا شده است.در قرون وسطی رسم بود که پذیرایی در شیشه های رنگی پنجره ای شکل که دارای سرب بودند، انجام شود تا شبیه جواهر بنظر برسند. از طرفی ظروف و تنگ هایی که از شیشه های سرب دار ساخته شده بودند بیشتر مورد استفاده افراد ثروتمند قرار می گرفت. آنها نوشیدنی های با ارزش خود را در این تنگ ها می نوشیدند اما غافل از آنکه در دوره ای طولانی در معرض بیماری نقرص قرار گرفته و گاهی حتی جانشان را از دست می دادند. با وجود این شواهد تاریخی، محققان تحقیقات خود را درباره اینکه آیا ظروف کریستالی ارتباطی با مرگ و میر افراد داشته اند یا خیر، شروع کردند و پس از مدتی نتایج عجیبی به دست آمد. سرب ظروف کریستالی در طولانی مدت سلامتی افراد را به خطر می اندازد اما چرا؟ سرب یک فلز سمی و برای بدن مضر است. طبق بررسی های برخی از کارشناسان، سرب تشکیل دهنده ظروف کریستالی غیر شفاف است و هنگام استفاده از ظروف کریستال، مقداری سرب آزاد و وارد بدن می شود. این درحالی است که سرب اصل و واقعی به دلیل اینکه ضرر کمتری برای بدن دارد، بسیار گران قیمت است و فقط بعضی از شرکت های انگشت شمار هستند که محصولاتی را با سرب واقعی تولید می کنند. مثل شرکت های Swarovski و Waterford و آن‌ها می‌گویند: از آنجایی که ما از سرب اصل استفاده می‌کنیم محصولاتمان گرانتر از دیگر شرکت ها است. به همین دلیل افراد معمولی قادر به خرید این محصولات کریستالی نیستند. در واقع سرب استفاده شده در تولید اغلب ظروف کریستال، سرب جایگزین و کم ارزش است و در طولانی مدت برای سلامتی افراد مضر است و ممکن است حتی جان آنها را به خطر بیندازد. پس انتخاب اینکه شما کریستال بخرید یا نه، به خودتان بستگی دارد و ما نتیجه گیری را بر عهده شما خوانندگان عزیز می گذاریم.          

9 thoughts on “فرق بلور و کریستال چیست؟

  1. شمس میگوید:

    ظروف کریستالی کوچه و بازاری اکثرا کیفیت مطلوبی ندارند تا جایی که میتونید از برند های معتبر بگیرید

    • Ali Hasanzadeh میگوید:

      سلام وقت بخیر خرید کریستال نیاز به دقت داره و باید از فروشگاه هایی که انحصارا کریستال کار می کنند تهیه کرد

  2. محمد مهدی رضایی میگوید:

    سعی کنید ظروف کریستال رو همیشه از بهترین برند ها تهیه کنید حتی اگه کمی گرون تر باشند.

  3. سرویس چینی زرین میگوید:

    هنگام خرید با یه قاشق استیل به ظرف ضربه بزنید، از صدای زنگوله مانندش مشخص میشه که کریستاله یا نه

  4. مریم.ا میگوید:

    سلام امکانش هست منبعی که این اطلاعات رو نوشتید رو بگید جهت نگارش مقاله احتیاج دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *