کتری قوری یا چای ساز؟ کتری قوری یا سماور؟

کتری قوری

« کتری قوری خوب چی بخرم »، « کتری قوری بخرم یا سماور؟ »، « کتری قوری بهتره یا چای ساز؟ »، « چای ساز یا کتری برقی؟ »… این‌ها بخشی از سؤالات خانم‌ها و تازه عروس هایی است که قصد خرید کتری قوری دارند اما به دلیل تنوع محصولات در بازار دودل شده و تردید دارند.

خیلی‌ها معتقدند:« آشپزخانه قلب خانه است » و به نظر من« کتری قوری قلب یک آشپزخانه ». چندوقت پیش یکی از آشناهایمان که از سردی روابط خانوادگی شان می نالید و گلایه می‌کرد، جمله زیباتری به زبان آورد. آن خانم گفت: زندگی یعنی همین کتری قوری. چای تازه دم».

اگر کمی عمیق‌تر نگاه کنیم متوجه اهمیت و لزوم کتری قوری و جایگاه دیرینه ای که در تاریخ و فرهنگ ما دارد، خواهیم شد.

راز یک فنجان چای

از دیرباز تا کنون، وقتی پدرهایمان از سر کار به خانه بازمی گشتند، اولین اسباب پذیرایی از آن‌ها یک فنجان چای قندپهلو به دستان گرم مادر بود. همین یک فنجان چای خستگی یک روز کاری را از تن پدر درمی آورد و لبخند را روی لبش می نشاند.

حتی هیجان انگیزترین قسمت خواستگاری، زمانی است که عروس با یک سینی چای خوش رنگ و لعاب وارد مجلس می‌شود و عِطر چای فاصله دور میان مهمان و میزبان را کم می کند.

شاید همین مقدمه چینی کوتاه کافی باشد تا به راز یک فنجان چای پی ببرید اما طعم چایتان زمانی زیر زبان مهمان هایتان مزه می کند که برای دم کردن آن از محصولی درست و درمان و کارآمد استفاده کنید. چای ساز یا کتری برقی سرعت کارتان را بالا می برد

به همین دلیل برای خرید کتری قوری، چای ساز، سماور، کتری برقی و… در ابتدا باید الویت ها را در نظر بگیرید.

بدون شک خرید یک محصول باکیفیت بهتر از خرید یک یا چند محصول بی کیفیت است که کارتان را هم راه نیندازد.

منظورمان از الویت ها،« بودجه، فضای آشپزخانه و سبک زندگی‌تان» است.

کتری برقی، سهولت در پذیرایی

بگذارید ساده‌تر و خودمانی تر بگویم. هنگام شروع زندگی‌ام ،برای من که شاغل هستم و بیشتر اوقات بیرون از خانه به سر می‌بردم و به خاطر فضای کوچک خانه‌ام مهمانی های کوچک برگزار می‌کردم، یک دست کتری و قوری جوابگویم بود و کارم را راه می انداخت.

مدتی به این شکل گذشت و بعد از اینکه خانه‌مان کمی بزرگ‌تر شد، مهمانی های بزرگتری دادم و تازه آنجا بود که متوجه شدم که یک کتری جوابگوی کارم نیست اما به جای اینکه کتری قوری دیگری خریداری کنم که بسیار هم پرهزینه بود ترجیح دادم مشکلم را با خرید یک کتری برقی حل کنم. چراکه خاصیت چای ساز یا کتری برقی سرعت دم کردن چای است اما نباید انتظار طعم چای با کیفیت بالا باشید. خیلی از خانواده‌ها به همین دلیل که چای تهیه شده با چای ساز طعم جالبی نمی‌دهد این محصول را خریداری نمی کنند.

در هزینه هایتان صرفه جویی کنید

در نظر داشته باشید اگر در شروع زندگی‌تان رفت و آمد زیادی ندارید و مهمانی زیادی هم نمی‌دهید یک دست کتری قوری کارتان را راه می اندازد. با این کار در هزینه هایتان نیز می‌توانید صرف جویی کنید.بعدها اما اگر رفت و آمدتان زیاد شد می‌توانید کتری قوری تان را بزرگ‌تر کنید یا مثل من یک کتری برقی برای سرعت بخشیدن و بالا بردن کیفیت پذیرایی تان خریداری کنید.

حال اگر نگران افزایش قیمت محصولات در آینده هستید و فکر می‌کنید که شاید نتوانید از پس خرید کتری قوری دیگری برآیید، می‌توانیدهنگام شروع زندگیتان و تهیه جهیزیه، یا از همان ابتدا یک کتری و قوری بزرگ‌تر خریداری کنید یا در کنار کتری قوری کوچکی که روزانه استفاده می کنید، یک کتری قوری با حجم بزرگ‌تر برای روزهای مبادا خریداری کنید. البته باید در نظر داشته باشید که آیا فضای نگهداری آن یا بودجه لازم برای خریداری یک دست دیگر کتری قوری را دارید یا خیر؟

سمار پای ثابت خانواده‌های پرجمعیت

حتماً در فضای مجازی تصاویری از جهیزیه عروس خانم‌هایی دیده‌اید که در کنار کتری و قوری، سماور نیز خریداری کرده اند. البته بعضی‌ها سماور را برای زیبایی و ایجاد فضایی سنتی در خانه تهیه می کنند اما عده‌ای نیز هستند که خانواده‌هایی پرجمعیت دارند و فقط سماور پاسخگوی نیاز آن‌ها در مهمانی هایشان است.

مورد دیگر اینکه بعضی از خانواده‌ها در اصطلاح «چای خور» هستند و نوشیدن چای برایشان از شام شب واجب تر است. پس به این دسته از عروس خانم‌ها حق بدهید که برای سهولت کارشان در زمان مهمانی از سماور استفاده کنند.

نمایش جهیزیه ممنوع!

با این حال خرید یکجا کتری قوری، سماور و چای ساز فقط برای اینکه جهیزیه تان را به رخ دیگران بکشید کار بسیار اشتباهی است.

خیلی از عروس خانم‌ها سال اول زندگی برای نمایش جهیزیه شان خانه‌ ای بزرگ اجاره می‌کنند و به نسبت آن باید جهیزیه ای پر و پیمان خریداری کنند اما غافل از اینکه سال بعد به خاطر افزایش هزینه‌های رهن و اجاره مسکن مجبور هستند به خانه‌ای کوچکتر نقل مکان کنند و وسایل اضافی که خریده‌اند می‌شود قوز بالای قوز. از یک طرف آن طور که باید از وسایلشان استفاده نکرده اند و از طرف دیگر فضای کافی برای نگهداری آن را ندارند. حتماً شما هم عروس خانم‌هایی را سراغ دارید که سال دوم ازدواجشان برخی از وسایل خود را زیر قیمت به فروش می گذارند.

پس فضا، بودجه و سبک زندگی برای خرید جهیزیه و وسایل خانه نقش مهمی دارد. ما به نسبت الویت هایمان باید اقدام به خرید کنیم.

One thought on “کتری قوری یا چای ساز؟ کتری قوری یا سماور؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *