پرکاربرد ترین ظروف در آشپزخانه

سرویس قابلمه بهتر است یا قابلمه تکی

قابلمه و تابه باکیفیت و ضروری

هرچه وسایل آشپزی شما کارایی و کیفیت بالاتری داشته باشد به همان اندازه آشپزی برای شما آسانتر و لذت بخش تر خواهد شد. درست نمی گوییم؟
هر آشپزخانه یک سری ظروف ضروری نیاز دارد. از وسایل ضروری تر مثل قابلمه و تابه برای آشپزی گرفته تا وسایل کوچک تر. در اینجا چند مورد از پرکابردترین ها را معرفی می کنیم.

پرکاربردترین قابلمه ها و تابه ها در آشپزی

تهیه یک سرویس کامل ظروف آشپزی مثل قابلمه و تابه، ممکن است هزینه زیادی برای شما داشته باشد یا فضای کافی برای جا دادن این همه قابلمه و تابه داخل آشپزخانه خود را نداشته باشید. حتی ممکن است به همه ی وسایل یک سرویس قابلمه هم احتیاج نداشته باشید اما برخی از فروشندگان شما را ترغیب می‌کنند که یک سرویس بخرید و به خانه ببرید.
گاهی حتی سرویس‌های قابلمه موجود در بازار کیفیت مناسبی نیز ندارند و چیزی که مشخص است سرویس قابلمه قدرت انتخاب کم تری به شما می‌دهد و نمی‌توانید از میان وسایل تشکیل دهنده سرویس، چیزی کم یا زیاد کنید یا سایز یکی از ظروف را تغییر بدهید.
اما شما مجبور نیستید قابلمه های موردنیازتان را حتما در قالب سرویس قابلمه خریداری کنید.
به همین دلیل شما می توانید از این پس مدل خریدتان را تغییر بدهید و متناسب با بودجه ای که دارید یا با هزینه کردن بیشتر قابلمه و تابه های با کیفیتی را به صورت تکی خریداری کنید.
در واقع با اینکار از یک طرف قدرت انتخابتان بالا می رود و می‌توانید سرویس مورد نظر را با توجه به نیازتان جمع آوری کنید و از طرف دیگر قابلمه ها و تابه هایی با کیفیت نصیبتان شود.
گاهی قابلمه هایی که به صورت سرویس خریداری می کنید مرغوب نیستند. قابلمه هایی سبک با جنس نازک که از فلزات بی کیفیت تهیه شده اند و ممکن است هنگام استفاده از آنها به سادگی تاب بردارند، قر شوند یا هنگام پخت و پز غذای شما را بسوزاند.
به همین جهت به جای سرویس های قابلمه ای که در ظاهر شیک و کارآمد به نظر می رسند، شما می توانید ابزار پخت و پز خود را به صورت و از جنس های مرغوب تر خریداری کنید.

حالا متوجه شده ام که ظروف تکی بهتر است

قابلمه تک استیل سافینوکس مدل پریما

قابلمه 8 لیتری با درب:  برای جوشاندن پاستا و ماکارونی، آبپز کردن سبزیجات، پختن سوپ و خوراک مناسب هستند. هنگام انتخاب قابلمه 8 لیتری به این نکته توجه کنید که هنگام استفاده قابلمه بزرگ روی اجاق قابلمه داغ و سنگین خواهد بود و باید مدل و دسته قابلمه طوری باشد که به راحتی قابل جابه جا کردن باشد.

قابلمه تک استیل سافینوکس مدل پریما

قابلمه 4 لیتری با درب: قابلمه 4 لیتری یکی از پرکاربردترین قابلمه ها در آشپزی است و همزمان با پخت غذا در یک قابلمه 8 لیتری، شما می توانید از یک قابلمه 4 لیتری در کنار آن استفاده کنید.

سرویس قابلمه استیل با درب فلزی 10 پارچه با برند سافینوکس ترکیه

قابلمه 2 لیتری با درب: برای پختن مقدار مورد نیاز برنج برای دو تا سه نفر مناسب است. حتی این قابلمه ها مناسب برای درست کردن سس غذا، گرم کردن انواع کنسرو، نگهداری باقی مانده غذا، درست کردن خورش در حجم کم و… مناسب است.

تابه با قطر 30 سانتی‌متر: مناسب برای سرخ کردن گوشت و سبزیجات است. استفاده از تابه هایی با دیواره بلند، هنگام سرخ کردن، کمک می کند روغن کمتری به اطراف پرت شود.

تابه با قطر 20 سانتی‌متر: انتخاب عالی برای پختن املت، نیمرو و گریل کردن گوشت و سوسیس برای تعداد کم و جهت پخت و پز برای دو تا سه نفر مناسب است.

سبد مخصوص بخارپز برای قابلمه

توری بخارپز: شما می توانید توری بخارپز را در بازار متناسب با سایز قابلمه ای که دارید، خریداری کنید. این توری ها داخل قابلمه قرار می گیرد و قابلمه را تبدیل به بخارپز کرده و شما می توانید با این روش ساده از پخت و میل کردن غذاهای سالم و سبزیجات تازه لذت ببرید و از طرفی هم با استفاده از این وسیله کاربردی مانع از پرت شدن ذرات روغن به اطراف شوید.

خرید چاقو بصورت تکی بجای خرید یک سرویس چاقو

پرکاربردترین وسایل جانبی آشپزخانه

از دیگر وسایلی که در آشپزخانه و به صورت سرویس خریداری می شود، سرویس چاقو است. شما حتی سرویس چاقو را هم می توانید به صورت تکی خریداری کنید. چاقوی کمتر اما با کیفیت بالاتر. با یک چاقوی باکیفیت شما می توانید مواد غذایی را به آسانی و بدون له شدگی ،سریع برش بزنید. بهترین نوع چاقو، استیل ضد زنگ کربنی است که نه زنگ میزند و نه زود کند می‌شود.
بهتر است دستگیره چاقو دو تکه نباشد. یعنی فلز تیغه تا انتهای دستگیره یکسره امتداد داشته باشد. چاقو جنس مرغوب، هم دوام و عمر بیشتری دارد.

چاقوهای پرکاربرد در آشپزی:

چاقو آشپزی تیغه بلند

چاقو آشپزی تیغه بلند، 20 تا 25 سانتی‌متری

چاقو آشپزی تیغه کوتاه

چاقو آشپزی تیغه کوتاه، 10 تا 15 سانتی‌متری

چاقو اره‌ای 20 سانتی‌متری، مناسب برای برش دادن نان و…

در کنار خرید سرویس چاقو، خرید تخته برش بسیار کارآمد است. سعی کنید در آشپزخانه خود بیش از یک عدد تخته برش داشته باشید. یک تخته مناسب برش زدن گوشت و ماهی و مرغ و… و تخته ای دیگر برای برش نان یا تخته ای مناسب برش دادن سبزیجات و میوه. جدا کردن تخته های برش برای آشپزی کمک می کند که مسیرهای انتقال میکروب به غذا به حداقل برسد. اگر از تخته های چوبی برای برش زدن انواع گوشت استفاده کنید به یاد داشته باشید که یکی از راه های تمیز کردن تخته چوبی پس از شست و شو با آب و مایع ظرفشویی این است که از یک برش لیمو استفاده کنید. لیمو را بر روی سطح تخته چوبی کشیده و به این ترتیب میکروب ها با اسید موجود در لیمو از بین می روند.

پوست کن: ویژگی مهم پوست کن، تیغه تیز و خوش دست بودن آن است. اینکار کمک می کند حین کندن پوست موادغذایی از دستتان سر نخورد.

دربازکن: دربازکن باید طوری باشد که، درپوش هایی که لبه های کوتاهی هم دارند به راحتی باز کند.

قیچی مخصوص آشپزخانه جنس استیل

قیچی آشپزخانه: قیچی آشپزخانه هم از ضروری ترین ها است. برای برش زدن نان یا سبزیجان یا کندن پوسته برخی از موادغذایی مثل سوسیس و… از قیچی آشپزخانه استفاده می شود.

قاشق و ملاقه چوبی

قاشق چوبی: هم ارزان قیمت هستند، هم پرکاربرد و هم سبک برای آشپزی. پیشنهاد ما این است از این مدل قاشق ها چند عدد در سایز و طرح های مختلف تهیه کنید و در آشپزخانه داشته باشید. استفاده از قاشق چوبی مانع از خط خوردگی کف تابه و قابلمه های تفلون نیز می شود.

قاشق سوراخدار

قاشق بزرگ گرد سوراخ دار: از جنس چوب، استیل، پلاستیک و تفلون برای هم زدن غذای سرد یا گرم مورد استفاده قرار می گیرد. این قاشق برای جدا کردن موادغذایی از سس آن مناسب است و کمک می کند سس غذا از داخل قاشق به داخل قابلمه سرریز شود. از طرفی از بعضی از قاشق های حفره دار، بعنوان پیمانه هم استفاده می شود. مثل پیمانه اندازه گیری ماکارونی.

ملاقه دسته استیل و قاشق تفلون

ملاقه: مناسب برای سرو سوپ و آش. سایز استاندارد ملاقه بین نصف تا یک فنجان است و برای اندازه و پیمانه کردن هم مورد استفاده است.

کفگیر تفلون با دستگیره استیل

کفگیر: بهتر است غیر فلزی باشد تا هنگام جابجا کردن موادی که داخل تابه سرخ می‌کنید روی تابه یا قابلمه شما خط نیندازد. کفگیر های استیل هم برای سرو غذا و پذیرایی از مهمانان مورد استفاده قرار می گیرد.

لیسک: جنس سیلیکونی بهترین گزینه برای خرید لیسک است. با لیسک به راحتی می توان ته مانده مواد غذایی مثل سس، مواد قنادی و… را از داخل ظرف جمع کنید و داخل ظرفی دیگر بریزید. از لیسک سیلیکونی می توان برای هم زدن و جمع کردن مواد گرم نیز استفاده کرد.

همزن دستی استیل

همزن دستی: این محصول مناسب برای ترکیب انواع مواد غذایی رقیق مورد استفاده قرار می گیرد. بدون اینکه مواد به صورت گوله در ظرف باقی بمانند.

انبر با چنگک تفلون

انبر: درست مثل دستانی که نه میسوزد و نه یخ میزند برای شما کارایی خواهد داشت. مناسب برای طبخ یا جابه جایی ماهی، کتلت، برداشتن حبه یخ از ظرف، سالاد و… است.

دیگر وسایل پرکاربرد:

کاسه ها و آبکش های پلاستیکی یا استیل در سایزبندی های مختلف هستند. بهتر است حداقل سه سایز از این کاسه ها و آبکش ها را داشته باشید. بزرگ، متوسط و کوچک.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *