قابلمه گرانیتی چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

گرانیتی اصطلاحی است که این روزها به پوششی جدید اطلاق می شود، می گویند: ظروف گرانیتی یا پوشش گرانیت. در واقع گرانیت نوعی پوشش برای ظروف پخت و پز است که مدتی است به بازار عرضه شده…

اگر آشپزی جزء وظایف یا علایق شما باشد حتما تجربه ی آشپزی در تفلون را داشته اید. ظروفی که به دلیل نچسب بودن و مصرف کم روغن محبوب شده اند. اما احتیاطی که هنگام هم زدن غذا یا الزام به استفاده از قاشق و کفگیر غیر فلزی و شستن با احتیاط ظروف تفلون لازم است، برای خیلی ها خوشایند نیست.

بعد از پوشش تفلون، پوشش سرامیکی وارد بازار شد که حتما خیلی از شما تجربه ی آشپزی در آن را هم دارید. پوششی که به مراتب سخت تر از تفلون است، در برابر سایش و ضربه ی کفگیر و قاشق فلزی دیر تر آسیب می بیند. این اتفاق سلامت و بهداشت پوشش سرامیکی را بسیار زیاد کرده است. اما موضوع مهم اینجاست که پوشش سرامیک با هر برندی بعد از مدتی استفاده، کمی نچسبی خود را از دست می دهد

ساختار قابلمه گرانیتی

بر خلاف مطلبی که برخی برای معرفی قابلمه یا تابه و دیگر ظروف گرانیتی مطرح می کنند، قابلمه گرانیتی هیچ ارتباطی با سنگ گرانیت ندارد. لازم است توضیح دهیم که گرانیت، نوعی سنگ در طبیعت است و تنها به دلیل ظاهر مشابهی که این پوشش با این سنگ دارد نام گرانیت برایش انتخاب شده و اظهارات برخی مغازه داران و تولیدکنندگان تنها جنبه‌ی تجاری دارد و اطلاعات کاملا غلطی را در اختیار مشتری می گذارند.
ساختار قابلمه گرانیتیگرانیت نه تنها ترکیبی از مزایای تفلون و سرامیک است بلکه به لحاظ ساختاری هم ادغام هر دو پوشش است. به این گونه که نخستین لایه ی داخل قابلمه گرانیتی و تابه گرانیتی، PTFE (تفلون) است و دانه‌های رنگی که بصورت پراکنده داخل ظرف گرانیتی دیده می شود دانه های سخت سرامیک است. این پوشش روی سطح داخلی ظرفی از جنس آلومینیوم خالص،آلومینیوم آلیاژی یا استیل قرار می گیرند.

مزایای قابلمه گرانیتی

پوشش گرانیتی داخل قابلمه؛ نچسبی خوب و ماندگاری بیشتر نسبت به سرامیک، مقاومت بیشتر در برابر سایش نسبت به تفلون، همچنین مشخصات بهداشتی بهتری نسبت به تفلون دارد.
اما مراقبت های مرسومی که برای تفلون به کار می روند اگر برای ظروف گرانیتی هم رعایت شوند عمر آن ها بیشتر خواهد شد؛ مانند استفاده از قاشق چوبی در حین طبخ غذا، جلوگیری از خیلی داغ شدن ظرف بدون روغن یا آب، سرد و گرم نکردن ناگهانی ظرف، ضربه نزدن به پوشش داخل ظرف و پرهیز از نگهداری غذا داخل ظرف در یخچال.

 

 

3 thoughts on “قابلمه گرانیتی چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

  1. ناصر حسن زاده میگوید:

    شما لطف دارید. لطفا بازارشوش رو به دوستان خود معرفی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *