راهنمای خرید سرویس چینی برای جهیزیه

چینی یعنی کیفیت و مرغوبیت

 

یکی از مهم ترین قسمت های خرید جهیزیه و همچنین پراهمیت ترین وسیله ای که در قفسه هر آشپزخانه ای جا خوش کرده، سرویس چینی است. از دیرباز تا کنون سرویس چینی و رنگ و لعاب و طرحی که در آن به کار رفته، اشتهای ما را برای خوردن غذایی گرم و دلچسب بیشتر می کند. شاید سر سفره و میز غذا اولین چیزی که قبل از سرو غذا توجه شما را به خود جلب می کند سرویس چینی صاحب خانه باشد که با سلیقه و علاقه وی خریداری شده است.اما بد نیست بدانید، خرید سرویس چینی باکیفیت و مرغوب، نیاز به دقت و توجه شما در انتخاب دارد. در این گزارش، چند نکته کلیدی درباره خرید سرویس چینی می خوانید.

سابقه ظروف چینی در ایران به حدود هفت هزار سال قبل برمی گردد اما به نظر می رسد زادگاه این ظروف در کشور چین بوده و هزاران سال قبل این ظروف در این کشور ساخته و پرداخته شده است. شاید به همین خاطر باشد که به ظروف سفالینه و آبگینه، «چینی» می گوییم. ظروفی که به خاطر پیشرفت تکنولوژی، از شکل و شمایل سنتی خود خارج شده و هر روز که در بازار قدم بزنیم اشکال زیبایی از ظروف چینی را شاهد خواهیم بود.

از آنجایی که خیلی از خانم ها از سرویس چینی به مدت طولانی استفاده می کنند پس باید در خرید آن دقت لازم راداشته باشند. چراکه هم نوع بی کیفیت سرویس چینی در بازار موجود است و هم چینی هایی باکیفیت و صدالبته گران قیمت.

اگر بخواهیم به طور کلی درباره ویژگی های ظروف چینی مرغوب اشاره کنیم باید بگوییم: چینی خوب باید سبک، دارای استقامت زیاد در برابر ضربه و شوک های حرارتی، شفافیت و نورگذری، ثابت ماندن طرح و نقش پس از شست و شو، قابلیت استفاده در مایکروویو و بهداشتی باشد.

اما چند نکته مهم را در خرید چینی با شرح آن برایتان می گوییم تا شاید با این راهنمایی ها بهترین سرویس چینی را خریداری کرده و به خانه ببرید.

طرح، نقش و فرم چینی

خیلی از عروس خانم ها در هنگام خرید سرویس چینی دوست دارند، آن را با دیگر وسایل جهیزیه شان ست کنند. اما این یک قانون یا اصلی ثابت شده در خرید سرویس چینی نیست و معمولا به صورت سلیقه ای انجام می شود. به هر ترتیب هنگام انتخاب، به فرم، رعایت اصول ارگونومی در طراحی و کاربردی بودن ظروف و به رنگ و نقش دلخواه آن توجه کنید.

یادتان باشد اولین و آخرین کسی که قرار است از این ظروف استفاده کند و با طرح و رنگ آن ارتباط بگیرد، خود شما هستید. پس سعی نکنید با نظر فروشنده که اصولا دنبال فروش محصول خود است یا نظر اطرافیانتان سرویس چینی خود را انتخاب کنید.

نکته دیگر اینکه پس از رنگ و نقش، به فرم ظروف هم توجه کنید. برای مثال بعضی خورش خوری ها گودی لازم برای سرو خورش یا سوپ را ندارند و به خاطر انحنایی که دارند ممکن است خورش یا سوپ از ان سرریز شود. پس گود بودن خورش خوری در سرویس چینی از اهمیت زیادی برخوردار است.

همچنین طرح و نقش ساده سرویس چینی همیشه ماندگار است و پس از مدتی دلتان را نمی زند. پس سعی کنید چینی هایی با فرم و نقش هایی ساده انتخاب کنید که مدتی پس از استفاده دلتان را نزند.

سرویس چینی

چینی چندپارچه

هنگام خرید چینی دقت کنید که دنبال سرویس چند نفره هستید؟ 6 نفره، 12 نفره یا 18 نفره ؟ اگر تعداد قطعات چینی بیشتر باشد دلیل بر گران بودن سرویس ندارد چون یک قاش سوپ خوری با یک قطعه یا پارچه کاسه سوپ خوری برابری می کند و جفت آن یک پارچه از سرویس به حساب می آید. پس شما در خرید سرویس چینی به تعداد نفرات توجه کنید نه چند پارچه بودن آن.معمولا سرویس 12 نفره کارتان را راه می اندازد اما اگر قرار است در آبنده میزبان مهمانان بیشتری باشید یا نگران ناقص شدن سرویس چینی و جایگزین کردن قطعات آن هستند و از طرفی می توانید پول بیشتری برای خرید چینی هزینه کنید، سرویس چینی 18 نفره گزینه خوبی است. اگر هم سرویس دم دستی می خواهید خریداری کنید، 6 نفره به نظر کافی است. انتخاب ظروف چینی با توجه به نوع پذیرایی انجام می شود. مثلا برای مراسم رسمی و پذیرایی از مهمانان خاص و تحریک اشتهای آنها، چینی هایی با رنگ و نقوش کلاسیک گزینه خوبی هستند اما اگر سرویس چینی را برای استفاده روزمره تان خریداری می کنید، دلتان را به دریا بزنید و از چینی هایی با رنگ های شاد استفاده کنید.

  اصل کیفیت

یکی از مشخصه های سرویس چینی باکیفیت، سبک و در عین حال سخت بودن آن در برابر حرارت و ضربه است. مقاومت و سختی لعاب و بدنه در برابر خط و خش، استقامت لبه در برابر ضربه و لب پر نشدن ظرف و… تنها بخشی از مشخصه های بالا بودن کیفیت سرویس چینی است.

حتما تجربه این را داشته اید که ظرفی در اثر سرما و گرما ترک برداشته و شکسته است، پس مقاومت چینی در مقابل شوک های حرارتی بسیار اهمیت دارد و اگر چینی باکیفیت باشد در درجه حرارت بالای فرهای خانگی و صنعتی دچار ترک خوردگی و شکستگی نمی شود. از طرفی یکی از راه های مناسب برای تشخیص مرغوب بودن سرویس چینی، دارا بودن گواهینامه (سی.ای) از اتحادیه اروپا است که مهر تاییدی است بر استاندارد بودن سرویس چینی.

مقاومت داخل ماشین ظرفشویی

امروزه یکی از معیارهای خرید ظروف چینی این است که بتوانیم آن را با خیال راحت داخل ماشین ظرفشویی قرار بدهیم. بدون آنکه ظروف چینی خط و خشی بردارند یا به رنگ و نقوش آن لطمه ای وارد شود. به همین دلیل ثبات رنگ و مقاومت طرح و نقش سرویس چینی در مقابل درجه حرارت بالا و مواد شوینده بسیار اهمیت دارد و معمولا سرویس های چینی که قابلیت شست و شو در ماشین ظرفشویی را دارند عبارت «دیش واشر سیف» در پشت ظروف حک شده است. البته این عنوان، پشت هر ظروفی به چشم نمی خورد. با این حال ظروفی که دارای طرح های داخل لعابی هستند هنگام شست و شو با ماشین ظرفشویی، زمان زیادی برای شما کار می کنند و می توانید از چینی های خود تا سال های سال استفاده کنید و از غذا خوردن در آنها لذت ببرید.

جهیزیه

قیمت مناسب

در خرید سرویس چینی به اقلام و قیمت آن نیز دقت کنید. سعی کنید برای خرید ظروف چینی فقط به یک یا دو مغازه و فروشگاه بسنده نکنید. بازارشوش بورس لوازم خانه و آشپزخانه است و شما برای خرید در آنجا قدرت انتخاب بالایی دارید. می توانید با جست و جو در مغازه های مختلف و پرسیدن قیمت، در نهایت موفق به خرید چینی موردنظرتان با قیمت مناسب شوید اما حواستان باشد که اقلام سرویس کامل هستند. به همین دلیل پس از تحویل، قطعات چینی را شمارش کنید تا مطمئن شود تعداد آن کامل است. اگر هم فرصت خرید در بازارشوش را ندارید می توانید از سایت بازارشوش خرید خود را با خیالی آسوده انجام دهید.

سرویس چینی

حمایت از تولید ملی

خیلی از ظروف چینی که در بازار هستند از کشور چین می آیند. یعنی ساخته چین هستند اما ممکن است بعضی از فروشندگان این ظروف را به اسم کشورهای دیگر به شما بفروشند. البته چینی بودن ظروف دلیل بر بد بودن آن نیست و خیلی از محصولاتی که امروزه در بازارهای سراسر دنیا به فروش می رسند، به سفارش کشوری دیگر هستند اما ساختشان در چین انجام می شود. دقت کنید که ظروف ساخت کشور چین درجه بندی است و شما می توانید نمونه درجه یک یا دو آن را خریداری کنید. با این حال چینی هایی که امروزه در کشور خودمان ساخته می شوند، کم از ظروف خارجی ندارند و در کیفیت و مرغوبیت با استانداردهای جهانی برابری می کنند. مثل ظروف چینی کارخانه هایی مثل چینی زرین، چینی مقصود، چینی تقدیس، چینی پارس و….

کارخانه های چینی ایرانی امروزه همپای کشورهای خارجی در حال تولید ظروفی با کیفیت و بی نظیر با طرح و نقش هایی مطابق با معیار ایرانی هستند و شما می توانید با خرید سرویس چینی ایرانی با یک تیر دو نشان را هدف بگیرید. هم سرویس چینی باکیفیت و قیمت مناسب خریداری و هم از تولید ملی حمایت کنید

4 thoughts on “راهنمای خرید سرویس چینی برای جهیزیه

  1. حديثه میگوید:

    سلام و خسته نباشيد من يه نمونه ظرف چيني دارم مي خوام ست ان را كامل كنم مي تونيد برام نمونه اش رو پيدا كنيد.

  2. ناشناس میگوید:

    سلام میخاستم بدونم واسه جمعیت بالا میهمان چ تعداد چینی باید در نظر گرفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *